Ondernemers zijn geen investeerders

In vele blogs en bij veel commentaren kom je ze regelmatig tegen. Mensen die zich presenteren als ondernemer, die zwaar gefrustreerd zijn over kredietverstrekkers. Banken zijn volgens hen schandalig bezig, door eerst hun zakken te vullen en daarna de kredietverlening te stoppen. De intermediairs die daarop inspringen, maken volgens hen misbruik van de situatie door torenhoge vergoedingen te vragen en daar geen enkele garantie op krediet tegenover te stellen.

 

Zo zwart-wit als hierboven staat is het voor de gemiddelde ondernemers natuurlijk niet. Wel constateer ik dagelijks dat er sprake van een groot onbegrip tussen ondernemers en investeerders/kredietverstrekkers. In essentie komt het op het volgende neer. Investeerders zijn op zoek naar leuke deals waar ze vrolijk van worden en hebben daarbij geen haast. Ondernemers hebben bijna altijd haast en zien vele kansen (of bedreigingen) waar ze zo snel mogelijk op moeten inspelen.

 

Daarnaast is niet elke investeerder ondernemer geweest en heeft men vaak eisen waar een ondernemer soms het nut niet zo van inziet. Een beetje commerciële ondernemer vergeet nog wel eens het belang van administratieve degelijkheid of het nut van een investeerders memorandum (kort businessplan voor investeerders). Ook een overzichtelijk term sheet wordt vaak vergeten.

 

 

Kortom het communiceren met investeerders is een vak. Een vak dat kennis vereist van financiering, maar ook van ondernemen en niet op de laatste plaats kennis van investeerders. Het is logisch dat de meeste ondernemers niet over deze kennis beschikken. Zij moeten nieuwe markten aanboren en mooie producten maken. Dat is ook een vak.